Recenzie Rebecca: Căsătoria este adevărata groază în adaptarea Netflix din 2020

Armie Hammer și Lily James în adaptarea Netflix din 2020 a Rebecca lui Daphne du Maurier, în regia lui Ben Wheatley

Netflix

Aseară eu s-a dus din nou la Manderley, doar că nu a fost un vis. Netflix a înviat casa bantuita de Rebecca din cenușă a lui Daphne du Maurier tocmai la timp pentru Halloween.

Rebecca – dacă romanul din 1938, Adaptare cinematografică Alfred Hitchcock, câștigată de Oscar în 1940 sau această nouă versiune 2020 regizată de Ben Wheatley – este un pic un test Rorschach. Genul său este alunecos: romantism? Groază? Maturitate?

Chiar și identificarea unui ticălos este un efort înșelător de evaziv. Poate că este domnișoara capului cumplită, doamna Danvers (jucată aici de o aruncare de umbră Kristin Scott Thomas) care face viața căsătorită a protagonistului fără nume iad. Sau poate este mercurialul Maxim de Winter, un rol pentru care pare scris Armie Hammer în ciuda faptului că i-a precedat nașterea cu aproape 50 de ani, ca un criminal probabil, la fel de inaccesibil pentru a doua sa soție ca și pentru spectatori. Ar putea fi chiar Rebecca, omonima moartă a lui Maxim, a cărei fantomă servește serios "nu ca alte fete„vibrații.

Sau poate Lily Jamesnarator și protagonist fără nume, cunoscut doar ca „a doua doamnă de iarnă”, nu este atât de virtuos pe cât pare.

Povestea este mai puțin un whodunit decât cine-ar trebui-noi-rădăcină (și cât de rău ar trebui să ne simțim în legătură cu alegerea noastră?), Iar noua adaptare a lui Wheatley complică și mai mult acrobația morală a spectatorului. Mai tulburătoare decât cu adevărat înfricoșătoare, ororile Rebecca sunt cerebrale în loc de viscere, făcându-l o completare perfectă pentru orice adunare de filme de Halloween înfricoșătoare, dar nu prea înfricoșătoare.

Rebecca, care se transmite pe Netflix pe 21 octombrie, este în companie bună în cadrul „casă nouă, probleme noi„tradiția groazei (Groaza Amityville, Strălucirea, Activitate paranormala) sau cu momeală și schimbare maritală din 2019 Gata sau nu, prin faptul că ceea ce inițial arată fericit până la urmă este de fapt începutul unei surprize neplăcute. În cazul Rebecca, adevărata groază este că mariajul este vândut femeilor ca o aspirație atunci când este de fapt mai mult un rău necesar, iar povestea se desfășoară cu repercusiunile sinistre ale alegerilor irevocabile ale naratorului.

Povestea de dragoste începe cu un indiciu al acestui paternalism atunci când povestitorul adorabil nesofisticat este îndepărtat de o terasă elegantă a restaurantului de pe malul soarelui din sudul Franței. Maxim vine galant în salvarea ei (cu un miros al semnăturii lui Hammer Winklevii) invitând-o să-i împărtășească masa. El găsește fermecătoarea ei în timp ce copiază o comandă de prânz pe care o auzise de la ceilalți patroni bogați ai hotelului, cerând „des huîtres, une douzaine” – o duzină de stridii – pentru micul dejun.

Maxim îl seduce pe narator – și pe public – cu niște răsfățuri premaritale foarte sexy, foarte nisipoase, dar filmul se întunecă în curând pe măsură ce naratorul lui James se căsătorește și apoi îl urmărește pe noul ei soț din ce în ce mai smarmy în moșia sa extinsă engleză. Manderley sumbru își împiedică fericirea proaspăt căsătorită: Naratorul nerafinat comite mai multe faux pas ca amantă recent instalată a casei, gălăgia lunii de miere a lui Maxim se evaporă și doamna Danvers arată clar că a doua doamnă de Winter va ocupa doar locul al doilea pentru iubita ei Rebecca , a cărui amintire pătrunde în fiecare colț, crăpătură și cameră închisă misterios din castel.

„Nu cred în fantome”, afirmă naratorul înainte de a ajunge la Manderley. Dar în curând descoperă că casa este bântuită: de durerea nerezolvată sau de ceva mai întunecat. Peria naratorului are încă șuvițe de fire întunecate ale Rebecii, cuibărite printre peri. Buzunarul impermeabilului găzduiește o batistă murdară de ruj brodată cu o monogramă R îndoită. Chiar și numele ei nu este al ei: în timp ce multe mirese se luptă să se obișnuiască cu doamna pe nume, cea de-a doua doamnă de Winter trebuie să aibă același nume ca și iubirea pierdută a soțului ei.

rebecca-03835-r

Netflix

La fel ca anul 2017 Iesi afara și 2019 Parazit, Rebecca servește o lingură de groază pentru a face comentariul social să scadă. Și, ca orice film gotic care își merită pânzele de păianjen, Rebecca gesturi către supranatural rămânând în același timp bine înrădăcinate în ororile vieții reale. Elementele înfricoșătoare ale filmului, amplificate atât din roman, cât și din adaptarea Hitchcock, devin un cal troian pentru realitatea înghețată a căsătoriei heterosexuale în lumea hiper-stratificată a Angliei de la începutul secolului al XX-lea.

Există secvențe de vis ciudate, servitoare cu ochii mișcați și un bărbat într-o sală de judecată care acuză murrrdah! Maxim are un obicei de somnambulism, un comportament super-înfiorător, cu o explicație cu totul științifică. Există chiar și o scenă de mascaradă carnavalescă care îi determină pe public să pună la îndoială, pentru o clipă, dacă aceasta este într-adevăr o poveste cu fantome. Dar cel mai înfricoșător lucru din film este o verificare a realității crude a doamnei Danvers: "El te va părăsi, va divorța de tine. Și atunci ce vei face? Nu te poți recăsători acum", se ironizează ea.

Adaptarea lui Wheatley depune eforturi pentru a face luptele naratorului mai lizibile pentru un public din secolul XXI, dublându-se pe teama inevitabilă a penuriei – că pentru că există un singur Maxim de Winter, nu poate exista decât o doamnă de Winter.

Aproape la fiecare pas, femeile se împiedică reciproc. Anul 2020, doamna Van Hopper, angajatorul naratorului din Franța – o chicoteală Ann Dowd – încearcă activ să împiedice romantismul în devenire al angajatului ei, unde doamna Van Hopper din filmul Hitchcock este lipsită de idee. Doamna Danvers, ale cărei mașinații din roman vizează direct naratorul, o face mai bine în film, înșelând în schimb alte femei să-și facă treaba murdară. Femeile slujitoare se delectează cu povestea naratorului care se împiedică pe scara societății. Deficitul de resurse este unul financiar, dar cărțile sunt tratate în funcție de sex. Este un joc cu sumă zero.

Deci, cine este răul de aici? Adaptarea lui Rebecca a lui Hitchcock a modificat faimosul sfârșit în conformitate cu liniile morale de la Hollywood Codul Hays, făcând și mai precară orice încercare de a identifica ticălosul poveștii. Dar adaptarea lui Wheatley încununează un ticălos demn de epoca antieroilor în cadrul său final.

Fără a strica nimic, să spunem doar ușurarea palpabilă de pe fața naratorului în adaptarea Netflix, la revelarea circumstanțelor morții Rebecca, este cea mai înfricoșătoare parte a filmului. Cu această întorsătură în al treilea act, ea varsă pelerina naivului ca un fluture care iese cu furie din crizalida sa. Schadenfreude personificat – monsterificat.

Cititi mai mult pe cnet.com

Lasă un răspuns